Sangstemmen

Gode råd til den voksne
Barna vil automatisk herme etter deg. Du må derfor ta utgangspunkt i deg selv. Vær aktiv og tilstede, selv om det ikke er du som leder sangen eller aktivitetene.

Syng så avslappet som mulig
Ikke vær selvkritisk! Fokuser på gleden i stedet for prestasjonen. La teksten og opplevelsen stå i sentrum. Hvis du er for opptatt av egen stemme og det du hører, kan du lett få spenninger. Du forsøker gjerne å  korrigere stemmen din og lage “en annen lyd”. Fokuser heller på å synge på en avslappet og behagelig måte. En anstrengt stemme lyder hardere og trangere, og den vil bli sliten etter en stund. En avspent stemme vil, etter hvert som musklene rundt stemmebåndene blir sterkere og smidigere, gi en rikere klang.

Syng litt lysere
Når du stemmer i en sang med barna, forsøk å legge deg noen toner lysere enn talestemmen din. Lytt når barna synger, høres leiet behagelig ut for dem? Dersom barnet stemmer i en sang, ton deg inn på det toneleiet barnet synger i.

Synes du det er vanskelig å synge lyst? Forsøk å synge sangen på en rullende r. Det er kroppsarbeid å synge. Legg merke til hvordan bukmusklaturen din jobber. Og kjenn godt etter, det er kanskje ikke umulig å nå de lyse tonene likevel? Forsøk å etterligne den samme følelsen i kroppen når du synger sangen med tekst. Du får det kanskje ikke til med en gang, men med litt øvelse vil du etter hvert kjenne en forskjell.

Lek med stemmen
Lek med uttrykket og klangen. Syng på en glad måte, trist måte og så videre. Det finnes mange nyanser i sangen utover det å synge sterkt eller svakt.

Start med det enkle
Mange voksne plages av sjenanse og prestasjonsangst, og synes det er vanskelig å synge med andre voksne tilstede. Her må en rett og slett jobbe litt med seg selv og kaste seg utpå. Det er viktig å kunne melodien og teksten godt, det gir trygghet. Start med enkle sanger. Mange barnesanger har ikke så stort toneomfang og krever derfor ikke så mye av stemmen. Begynn der. Roma ble ikke bygget på en dag!

Utviklingsmuligheter
Har du lyst til å utvikle din egen stemme? Finn deg et kor, eller spander på deg noen timer hos sangpedagog. Det er jo blitt så populært med personlige trenere den siste tiden, hva med en personlig sangtrener?  Det å oppdage og utvikle stemmen er en spennende prosess med mange muligheter!

Webkurs om stemmebruk
I Skattkammeret får Syngende barnehager tilgang til et 20 minutters webkurs om stemmebruk. Kurset ligger permanent på nettsidene og kan gjennomgås på personalmøter, fagdager eller når den enkelte ansatte har tid og anledning.