Hvordan bli en Syngende barnehage?

Barnehagene melder sin interesse for å delta som Syngende barnehage ved å fylle ut innmeldingsskjemaet.

Dette får en Syngende barnehage:

Gratis kurs

Fagbladet Ride ranke

Pris pr år:

Syngende barnehager betaler kr. 950 pr år. I tillegg til gratis kurs, inkluderer prisen medlemskap i Musikk fra livets begynnelse og fagbladet Ride ranke. Årskontingenten gir hele barnehagepersonalet, samt barnas foreldre, tilgang til nettressursen Skattkammer.no.

Skattkammer

Materiell

Innmelding

Syngende barnehage forklart på 80 sekunder!

Deltagelse i Syngende barnehage-programmet gir mange fordeler:

• Økt musikkompetanse og økt sangglede i barnehagen

• Gratis 2-timers inspirasjonskurs for alle ansatte, ledet av musikkpedagog, musikkterapeut eller annen musikkfaglig person

• Gratis 2-timers oppfølgingskurs

• Nettressursen Skattkammer.no med videoopptak av sanger, regler og musikkaktiviteter

• Webforedrag om aktuelle temaer, som musikk og språk, instrumentbruk, musikk i hverdagssituasjoner m. m.

• Flotte plakater med sanger og regler til stellerom, garderobe, matbord etc.

• Brosjyren “8 gode grunner til å bli en Syngende barnehage!”

• Veiledningshefte som gjør det enkelt å implementere mer sang i barnehagehverdagen

• Månedlige nyhetsbrev med forslag, tips og gode historier

• Logo “Syngende barnehage” til fri bruk

Dette forventes av en Syngende barnehage:

• Barnehagen arbeider aktivt for at sang- og musikkaktiviteter integreres i hverdagen

• Barnehagens ansatte deltar på gratis 2-timers musikkurs

• Barnehagens ansatte setter seg inn i det pedagogiske stoffet på den åpne nettsiden www.syngendebarnehage.no og www.skattkammer.no (passord)

• Barnas foreldre involveres i prosjektet Syngende barnehage gjennom informasjon og invitasjon til Skattkammer.no (gratis også for foreldre)

• Barnehagebarna framfører minimum 1 konsert pr. år for foreldre eller andre.
    Gjerne allsang på deler av konserten.

• Barnehagen svarer på årlige skjema fra Musikk fra livets begynnelse. Skjemaet inneholder noen få, enkle oppfølgingsspørsmål. Målet er bevisstgjøring og styrking av kvaliteten i tilbudet videre.

Hva sier barnehagene selv?

100% anbefaler Syngende barnehage til andre! (undersøkelse okt-20):

Bilde undersøkelse okt-20.jpg

Sitater hentet fra brukerundersøkelser i Syngende barnehager 2019-2020:

Gode filmsnuttar, eksempel, webinar og informasjon på nettsida. Gode kurs.

Tips til hverdagssanger knyttet til ulike situasjoner, har ført til at vi synger i nye situasjoner. Blant annet synger/ spiller vi ryddesangen når barna skal rydde.

Artig med nye sanger, tips og bevegelser.

Vi bruker sangregisteret som ligger inne, og blir på den måten minnet på sanger vi kanskje hadde glemt. Vi har også lært oss nye sanger.

Syns nettstedet er helt tipp topp, det er alltid flott med nytt påfyll

Likte veldig godt tipset om sangløype utendørs med sangforslag å bruke i den. Den har blitt populær her oss oss

Vi begynner alle personalmøter og planleggingsdager med en sang!

Kurset vi hadde var svært bra. Vi fikk en felles referanseramme og forståelse. Likeledes bruker vi Skattkammeret aktivt ved at hver avdeling lærer bort en til to nye sanger derfra hver gang vi har personalmøte.

Mer humor og glede på tvers. Dikter sanger underveis.

Vi har et felles prosjekt som bidrar til glede og fellesskap.

I en hektisk hverdag, kan sangen få frem smil og bedre stemningen. Arbeidet blir lettere med sang og musikk.

Det (kurset red.) var lærerikt og engasjerende. Vi fikk mange nye tips, og det var herlig å se at noen av de som ellers er litt tilbakeholdne i samling var med på sang og bevegelser.

Vi har brukt flere av webkursene deres på personalmøter. Vi bruker også Skattkammeret aktivt. Brosjyren Hvorfor Syngede barnehage har vi brukt overfor foreldre og samarbeidspartnere. Bladet deres er interessant med mye inspirasjon.

Vi har alltid sunget mye, men bruker sangen enda mer i alle situasjoner nå, ikke bare i samlinger.

Vi må bare fortsette. Få med oss alle. Veldig bra opplegg.

Fortsett det gode arbeidet dere gjør. Sang og musikk er viktig!

Vi har alltid sunget spontant, men nå kan jeg høre sang i garderoben også.

SANG, MUSIKK = øket trivsel

Veldig bra med web-foredrag!

Ved å bruke sang gjennom hele dagen blir mange ting mer lystbetont for barna, f.eks ryddesangen Tingtingeling fører til at barna elsker å rydde, noe som før var lite lystbetont.

Har delt tilgang (til Skattkammer) med foreldre, veldig godt mottatt

Foreldre forteller at barna synger mye hjemme også og at de kan mange sanger

Fortsett det gode arbeidet dere gjør. Sang og musikk er viktig!

Tusen takk for all inspirasjon!

SYNGENDE BARNEHAGE HEI HEI HEI!! beste ever!

Last ned logo for Syngende barnehager:

Du blir omdirigert til en Google disk-mappe. Velg mellom nynorsk- og bokmålversjon. Høyreklikk på filen du ønsker, og klikk på “last ned”

Last ned logo